Vihreiden pormestariehdokas Turussa on Elina Rantanen, 41. Rantanen toimii tälläkin hetkellä kaupungin poliittisessa johdossa Turun kaupunginvaltuuston puheenjohtajana. Kotona hänellä on puoliso ja 8- ja 12-vuotiaat lapset. Rantanen työskentelee Kehitysvammaisten Tukiliiton harvinaisten ja perinnöllisten sairauksien Harvinaiskeskus Noriossa kehitysjohtajana.

Minkälainen on koulutustaustasi?
Olen filosofian tohtori, sekä valtiotieteiden maisteri.

Entä kielitaitosi?
Englanti, ruotsi ja suomi. Näitä kieliä käytän säännöllisesti nykyisessä tehtävässäni. Valtuuston puheenjohtajana olen pyrkinyt puhumaan ruotsinkielisiä tilaisuuksia ruotsiksi. Kielitaito on tärkeä pormestarin työssä ja kaikissa edustustehtävissä. Olen opiskellut myös saksaa, espanjaa ja ranskaa, mutta ne ovat niin ruostuneet, etten tule niillä enää toimeen.

Entäpä kokemuksesi kuntapolitiikassa?
Valtuutettuna olen ollut 2005 alusta eli kohta 16 vuotta – tästä puolet ajasta, kahdeksan vuotta, olen toiminut kaupunginhallituksen pöydän ympärillä, nyt valtuuston puheenjohtajana ja edeltävällä kaudella kaupunginhallituksen ja kaupunginvaltuuston varapuheenjohtajana puoli kautta kutakin. Lisäksi olen ollut vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja, kulttuurilautakunnan puheenjohtaja, sekä alussa joukkoliikennelautakunnan ja silloisen ympäristö- ja kaavoituslautakunnan jäsen.

Miten yhdistät luottamustehtäviin varsinaisen työsi?
Se vaatii sen, että palkkatyöni ei voi olla mikä tahansa työ. Koska valmistuin samaan aikaan kuin aloitin valtuutettuna, urat ovat nivoutuneet luontevasti. Jos olisin tullut valituksi kesken hektisen työuran, olisi ollut varmasti vaikeampi tottua ajankäytön jakamiseen. Ensimmäiset valtuustovuodet työskentelin yliopistolla ja tutkijana oli joustavaa järjestellä aikatauluja.
Nykyiseen työpaikkaani menin ensiksi suunnittelu- ja tutkimustehtäviin. Esimiehenä ja johtotehtävissä olen toiminut kohta viisi vuotta. Ongelmia tehtävien yhdistämisessä ei ole juuri tullut, koska olen voinut suunnitella ajankäytön itse.

Sinulla on siis hallinnollista kokemusta myös palkkatyössäsi?
Kyllä. Mielestäni pormestarin tehtävän ei ole hyvä olla ensimmäinen johtamiskokemus. Pormestarin tehtävä ei ole hyvä harjoittelupaikka johtamiselle.

Mitkä ovat omat vahvuutesi pormestariksi?
Olen ollut pitkään mukana kuntapolitiikassa ja saanut tehdä yhteistyötä eri tahojen kanssa ja visioida kaupungin tulevaisuutta. Pidän itseäni ratkaisukeskeisenä neuvottelijana ja johtajana, joka haluaa saada asioita eteenpäin ja tehdä töitä Turun hyväksi.

Miksi pormestarin tulisi olla juuri vihreä pormestari?
Turussa on otettu hienoja, hyviä, askelia kohti vihreämpää kaupunkia sosiaalisesti, ekologisesti ja taloudellisesti, mutta askeleet ovat olleet vielä pieniä, ja ne ovat olleet osittain lähtöisin vanhasta maailmasta. Korona-aika ja ilmastokriisi luovat välttämättömyyden uudistaa kaupunkia kestävämmin. Vihreiden rooli on jatkuvasti kasvanut Turun politiikassa, mutta esimerkiksi liikennepolitiikassa ei ole juuri päästy eteenpäin. Vihreä pormestari tarvitaan, koska tarvitaan isoja askeleita vihreämpään Turkuun.

Mitä odotat pormestarin työltä, jos sinut valitaan pormestariksi?
Minusta on kiinnostavaa saada tehdä työtä itselleni todella tärkeiden asioiden parissa. Minulla ei ole ruusuisia kuvitelmia tehtävästä: tiedän että se on hektinen ja että siinä joutuu joskus tekemään myös ikäviä asioita, kun mennään kohti asetettua tavoitetta. Pormestarin tehtävä on yksi motivoivimmista työnkuvista, mitä voin kuvitella; siinä voi todella saada asioita aikaan.

Minkä uskot muodostuvan suurimmaksi haasteeksi tulevassa pormestarin työssä?
Suurin haaste on löytää yhteinen ymmärrys lääkkeestä kestävään talouteen, kun siihen liittyviä isoja muutoksia, kuten koronan vaikutukset ja sote-uudistus, tapahtuu samanaikaisesti.

Jos poliittiset voimasuhteet edellyttävät vihreille pikemminkin apulaispormestarin kuin pormestarin paikkaa, oletko valmis apulaispormestarin tehtäviin?
Kyllä, lähdin ehdokaskisaan ajatellen, että haluaisin viedä Turkua kohti niitä asioita, joita kohti olen tähän astikin pyrkinyt, mutta täysipäiväisessä roolissa. Jos kannatus ei riitä pormestarin tehtävään, olen ilman muuta kiinnostunut työskentelemään apulaispormestarina.

Mikä hallinnonala tällöin tuntuisi sinulle apulaispormestarina omimmalta?
Olen saanut tehdä pitkään töitä monien eri kaupungin toimintojen parissa ja olen myös jatkossa kiinnostunut kaikesta kaupungin kehittämisestä.

Teksti: Minna Leka