Turun vihreän kunnallisjärjestön syyskokous valitsi tiistaina 13.12.2022 puheenjohtajaksi vuodelle 2023 psykologi ja väitöskirjatutkija Inari Harjuniemen, 28. Harjuniemi on toiminut kunnallisjärjestön puheenjohtajana vuoden 2022 alusta lähtien.

– On aina mahtava tilaisuus päästä kehittämään itselle tärkeän järjestön toimintaa pitkäjänteisesti, yli vuosien. Tulevan vuoden keskeisenä kehityskohteena on luoda äänestäjillemme ja jäsenillemme mielekkäitä tapoja päästä vaikuttamaan poliittiseen päätöksentekoon, Harjuniemi kertoo.

Vuonna 2023 käydään eduskuntavaalit. Varsinais-Suomen vihreät asettaa vaaleihin täyden 17 ehdokkaan listan. Tähän asti nimetyistä 16 ehdokkaasta 9 on turkulaisia.

– Kunnallisjärjestön tavoitteena on nostaa Varsinais-Suomen vihreiden kansanedustajamäärä kahteen sekä saada uusi turkulainen kansanedustaja. Ehdokkaillamme on osaamista niin yhdenvertaisuuteen, ympäristöön ja ilmastoon sekä koulutukseen liittyvissä kysymyksissä. Kuka tahansa heistä on loistava valinta hyvinvointiyhteiskunnan rakentajaksi. Lisäksi valtakunnanpolitiikan vaikutusta Turussa elämiseen on turha vähätellä: esimerkiksi liikkumiseen kuten Tunnin junaan tai Saaristomeren suojeluun liittyvät kysymykset ratkaistaan eduskunnassa, Harjuniemi linjaa.

Turun vihreä kunnallisjärjestö valitsi hallitukseen vuodelle 2023 seuraavat henkilöt:

Inari Harjuniemi, puheenjohtaja

Toni Etelä, varajäsen Jakke Mäkelä