Turun vihreiden valtuustoryhmä järjestäytyi kokouksessaan 2.9. Valtuustoryhmän puheenjohtajaksi valittiin yksimielisesti ensimmäisen kauden kaupunginvaltuutettu Sofia Engblom, joka on toiminut tähän asti Turun vihreän valtuustoryhmän toisena varapuheenjohtajana.

“Minulle on kauteni aikana konkretisoitunut, että politiikkaa ei tehdä yksin. Hakeuduin ryhmäpuheenjohtajaksi, koska haluan varmistaa, että valtuustoryhmän jäsenillä ja vihreillä luottamushenkilöillä on parhaat edellytykset edistää tehtävissään vihreitä arvoja. Meitä on suuri yhteisö, joka tekee työtä vihreämmän Turun puolesta. Haluan puheenjohtajana tehdä tuota työtä entistä näkyvämmäksi.”

Engblom on koulutukseltaan juristi, ja hänellä on monipuolista johtamiskokemusta kansalaisjärjestöistä. Hän toimii Lounais-Suomen jätehuoltolautakunnan puheenjohtajana ja kaupunginhallituksen ja sen konsernijaoston varajäsenenä.

Engblomin tilalle ryhmän toiseksi varapuheenjohtajaksi valittiin varavaltuutettu Laura Rantanen, joka on toiminut Turun vihreiden valtuustoryhmän puheenjohtajistossa jo aikaisemminkin, valtuustokaudella 2017-2021. Tällä kaudella Rantanen on 2. varavaltuutettu ja kulttuuri- ja nuorisolautakunnan sekä Turun Musiikkijuhlasäätiön hallituksen jäsen. Valtuustoryhmän puheenjohtajistoon pitkään vihreissä toiminut Rantanen tuo osaamista etenkin viestinnästä, saavutettavuudesta ja moninaisuudesta.

Valtuustoryhmän ensimmäisenä varapuheenjohtajana jatkaa toisen kauden kaupunginvaltuutettu Riina Lumme. Hän on toiminut Turun vihreän valtuustoryhmän varapuheenjohtajana jo vuodesta 2019. Nykyisin Lumme toimii Turun rakennus- ja lupalautakunnan puheenjohtajana ja Turun Kaupunkiliikenne Oy:n hallituksessa.

“Samalla meidän on pidettävä mielessä, että kunnianhimoisista ilmastotavoitteista ei voida tinkiä,” Lumme täydentää.

Syksyllä politiikan agendalla on erityisesti Turun yleiskaava sekä talousarvioprosessi ja sosiaali- ja terveyspalveluiden siirtyminen hyvinvointialueelle.

“Valtuustoryhmänä pohdimme myös ratkaisuja siihen, miten voimme paikallisesti reagoida hintojen nousuun ja ennaltaehkäistä sen kielteisiä vaikutuksia kaupunkilaisten hyvinvointiin”, Engblom toteaa.