Turun vihreät toimivat kesäkuun kuntavaaleissa selkokielisesti. Turun vihreiden kotisivuilta löytyy vaaliohjelma perinteisten suomen, ruotsin ja englannin lisäksi myös selkokielellä. Selkokieli on yleiskieltä helpompaa suomea, jota tarvitsee Suomessa yli 10 % väestöstä.

Selkokeskus, joka on valtakunnallinen selkokielen asiantuntijakeskus, myöntää selkotunnuksia. Selkokielinen julkaisu tai verkkosivu voi saada tällaisen tunnuksen, jos se täyttää selkokielen vaatimukset sekä kielen että ulkoasun osalta. Selkokeskus on myöntänyt tähän mennessä vain kaksi selkotunnusta puolueiden kuntavaalimateriaaleille. Toinen näistä on nyt myönnetty Turun vihreille.

Työtä selkokielisen kuntavaaliohjelman kanssa on johtanut Hilkka Näse, joka on myös ehdokkaana kuntavaaleissa.

– Selkokielinen vaaliohjelma on hyödyksi monelle eikä keneltäkään pois. On ollut opettavaista työstää tekstiä yhdessä muiden ehdokkaiden kanssa. Olemme toimineet vihreiden arvojen mukaisesti, kertoo Hilkka Näse selkokielisen vaaliohjelman toteutuksesta.

Kunnallisjärjestön varapuheenjohtaja Jakke Mäkelä pitää selkokielistä toimintaa perusvaatimuksena tämän päivän Turussa.

– Saavutettavuus on Vihreiden toiminnan ytimessä. Aivan jokaisen turkulaisen pitää saada ymmärrettävää tietoa siitä, mistä näissä vaaleissa päätetään. Silloin jokainen turkulainen voi osallistua yhdenvertaisesti yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen, toteaa Jakke Mäkelä.

Lisätietoa:

kunnallisjärjestön varapuheenjohtaja Jakke Mäkelä, p. 050 366 3418

toiminnanjohtaja Olli Välke, p. 050 328 6410

Verkkosivu: https://www.turunvihreat.fi/turun-vihreiden-vaaliohjelma-selkokielella/