Turun vihreiden valtuustoryhmä valitsi kokouksessaan 29.8. valtuustoryhmän puheenjohtajiston, joka johtaa valtuustoryhmän toimintaa valtuustokauden puoliväliin saakka.

Valtuustoryhmän puheenjohtajaksi valittiin Saara Ilvessalo. Ilvessalo on kolmannen kauden kaupunginvaltuutettu ja toimii juuri alkaneella valtuustokaudella kaupunginvaltuuston varapuheenjohtajana. Hän on koulutukseltaan juristi ja työskentelee oikeustieteen yliopisto-opettajana ja Itämeritutkimuksen toiminnanjohtaja.

– Olemme vaaleissa luvanneet työskennellä konkreettisten ilmastotekojen, laadukkaan koulutuksen, toimivien hyvinvointipalveluiden ja paremman osallisuuden puolesta. Tämä on työohjelmamme seuraaville neljälle vuodelle, Ilvessalo sanoo.

Ryhmälle valittiin myös kaksi varapuheenjohtajaa: Riina Lumme ja Sofia Engblom.

Ensimmäisenä varapuheenjohtajana toimiva Riina Lumme on toisen kauden kaupunginvaltuutettu joka edustaa vihreitä myös Turun rakennus- ja lupalautakunnan puheenjohtajana. Hän on myös luotsannut Turun vihreää kunnallisjärjestöä vuodesta 2020 alkaen ja työskentelee vihreiden ryhmäkansliassa.

– Erityisesti ilmastotyössä päätöksiä täytyy tehdä nyt, kun ilmaston lämpenemistä voidaan vielä hidastaa. Tätä työtä jatkamme myös tällä kaudella, Lumme sanoo.

Toisena varapuheenjohtaja toimii Sofia Engblom, joka aloitti ensimmäisen kautensa valtuutettuna viime viikolla. Hän on juristi ja järjestöaktiivi, joka edustaa vihreitä myös Lounais-Suomen jätehuoltolautakunnan puheenjohtajana ja kaupunginhallituksen ja sen konsernijaoston varajäsenenä.

– Valtuustoryhmämme tekee joka päivä työtä paremman Turun puolesta. On tärkeää, että myös vaalien välillä viestimme tästä työstä ja käymme vuoropuhelua turkulaisten kanssa. Tätä aiomme edistää valtuustoryhmän puheenjohtajistossa, Engblom kertoo.